6 stappenplan

Stap 1: Vraagprijs bepalen

Een goede prijs voor uw woning is belangrijk. Niet te laag, maar ook zeker niet te hoog. Met een te hoge prijs maak je de verkopende partij alleen in het begin maar even blij. Ik kom altijd bij u thuis om uw woning van top tot teen te inspecteren. Hierbij kijk ik niet alleen naar de technische staat maar ook naar andere zaken zoals de ligging, gemeentelijke belastingen of eventueel erfpacht.

De prijs van een woning wordt door de markt bepaald. Tijdens een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek bepaal ik, in overleg met u, de vraagprijs. Kopers bepalen de waarde van uw woning door “vergelijkend te winkelen”. De voordelen van een juiste prijsbepaling levert meer belangstellende en dus een beter resultaat op. Dit genereert een beter bod en een snellere verkoop. Via de VBO-database voor woonobjecten vergelijk ik de marktprijzen van vergelijkbare woningen in de omgeving. Tevens adviseer ik u eventueel over kleine aanpassingen ter bevordering van het verkoopproces.

Stap 2: Het publiciteitsplan opstellen

Goede publiciteit is tegenwoordig onontbeerlijk bij de verkoop van een woning. Je kunt maar 1 keer een 1ste indruk maken. Wij kiezen daarom voor een vakfotograaf die een uitgebreide fotoreportage komt maken van uw woning. Uw woning wordt gepresenteerd op verschillende woningsites waaronder, uitgebreid, op Funda.
Funda is al jarenlang de best bezochte woningsite van Nederland. Tevens presenteer ik uw woning op sociale media. Indien wenselijk kan ik uw woning ook in de krant promoten. Tevens plaats ik een opvallend “Te Koop” bord in uw tuin of aan uw woning en maak ik indien nodig een uitgebreide brochure van uw woning welke ik met kleurenfoto’s ondersteunen.

Stap 3: De bezichtiging

In overleg met u en de potentiële kopers plan ik een afspraak in voor de bezichtiging van uw woning. Ik coördineren en begeleiden de bezichtigingen. Zelf hoeft u niet bij een bezichtiging aanwezig te zijn. Het is zelfs beter van niet. Kijkers stellen namelijk vaak meer vragen als u er niet bij bent. Bovendien durven ze meer te zeggen en brengen ze eventuele onduidelijkheden gemakkelijker naar voren.

De bezichtiging biedt ons een goede gelegenheid te achterhalen waarom de potentiële koper geïnteresseerd is in juist uw woning en waar aanvullende vragen liggen. Deze informatie kan belangrijk zijn voor het bepalen van de strategie in de vervolgfase en uiteraard bij latere onderhandelingen. Na iedere bezichtiging geef ik u uiteraard een terugkoppeling.

Kloppen potentiële kopers toch direct bij u aan, verwijs ze dan altijd door naar mij. Daar huurt u mij tenslotte ook voor in.

Stap 4: De onderhandelingen

In nauw overleg onderhandel ik voor u. Door objectieve adviezen van mij komen u en ik tot de best mogelijke verkoopprijs. Behalve de prijsonderhandelingen, zijn de aanvaardingsdatum, eventuele voorbehouden en aanvullende afspraken een belangrijk onderdeel van de verkoop. Ik zorg dat op alle punten overeenstemming wordt bereikt met de koper.

Stap 5: Het koopcontract opstellen en tekenen

Wanneer u en de koper overeenstemming bereiken over de prijs en eventueel aanvullende afspraken, wordt de koopovereenkomst zo snel mogelijk door mij opgesteld. Vervolgens neem ik de tijd om met u en de koper de koopovereenkomst door te nemen, om deze vervolgens te ondertekenen. Indien alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de akte. Vanaf dat moment heeft de koper nog drie dagen wettelijke bedenktijd, waarin hij alsnog van de aankoop kan afzien. Eveneens kan het koopcontract nog ontbonden worden op basis van de eventuele toegevoegde ontbindende voorwaarden.

Veel kopers hebben behoefte aan extra zekerheid over de bouwkundige staat van de door hen gekochte woning en zullen een bouwkundige keuring laten uitvoeren.  Ik verzorg de afspraak tussen de verschillende partijen en begeleid de koper en de bouwkundige door uw woning.

Stap 6: Eindinspectie en overdracht

Zodra alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen zal de ondertekende koopovereenkomst aan de notaris (welke door koper wordt aangesteld) worden verstrekt. De notaris maakt vervolgens een akte van levering en een nota van afrekening op. Wij zullen deze stukken doornemen. Op de dag van overdracht zal ik samen met u en de koper de eindinspectie van de woning uitvoeren. Hierbij worden tevens de meterstanden opgenomen. Na het tekenen van de leveringsakte bij de notaris bent u officieel geen eigenaar meer van de woning en is de woning definitief verkocht. De notaris zorgt voor de verdere afwikkelingen van de eindafrekening. De notaris zorgt voor de afrekening van de zakelijke lasten, zoals de onroerendezaakbelasting en de waterschapslasten. Daarnaast regelt hij de aflossing van de eventuele lopende hypotheek op uw huis en de betaling van de rekening aan mij. Het saldo dat overblijft, maakt de notaris over op uw rekening. U ontvangt dit nadat de akte is ingeschreven in het Kadaster. Dit is meestal één werkdag na de levering.